در گفت وگو با پی اچ پی و جی كوئری اعلام شد
2 دلیل اصلی رانش زمین در جاده چالوس
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری رییس آزمایشگاه مکانیک خاک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تعریض غیر اصولی جاده و استفاده از خاک های رسی نامرغوب را از دلیلهای رانش زمین در جاده چالوس عنوان نمود و اظهار داشت: ما در بازدیدی که از این منطقه داشتیم، مشاهده کردیم با اختلاف فاصله حدود ۶۰ متر پایین تر از پل زنگوله (محل رانش زمین)، در آینده چنین رخدادی را شاهد خواهیم بود که نتایج مشاهداتمان را به کارشناسان وزارت راه ارائه کردیم.
مهندس مهرزاد خندان در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به بازدیدی که از جاده چالوس داشته است، اضافه کرد: این رانش در محل پل زنگوله به سمت تونل کندوان رخ داده است؛ چون که در این راه در سالهای گذشته تعریض جاده صورت گرفته که در این عملیات یکسری اصول و قوانین مهندسی در آن رعایت نشده و تعریض جاده با استفاده از خاک های نامرغوب رسی صورت گرفته است.
وی با تکیه بر این که تعریض جاده با استفاده از خاک های رسی دانه ریز بوده است، اظهار نمود: بر مبنای لیتولوژی و ساختار و استراکچر، این نوع خاک ها در محیط های مرطوب دارای بارندگی های زیاد، بسیار حساس و ضعیف هستند. این نوع خاک ها در حالت خشک از پایداری نسبی برخوردار می باشند، ولی با دریافت آب و اشباع شدن از آن، خاک لغزنده می شود.
خندان، تصریح کرد: دلیل لغزنده بودن این خاک ها این است که خاک های رسی، دارای ساختار صفحه ای هستند و این نوع خاک ها، آب را در زیر صفحات خود حفظ می کنند و آب از این صفحات گذر نمی کنند و اگر هم آب از این صفحات گذر کنند، این اتفاق بسیار دیر رخ می دهد. به عبارت دیگر این نوع خاک های رسی دارای نفوذپذیری زیاد و آب گریزی بسیار پایینی هستند.
رئیس آزمایشگاه مکانیک خاک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: این خصوصیت های خاک های رسی سبب لغزنده شدن آنها می شود و از زیر سطح جاده اصطلاحا خاک فرار می کند.
وی ادامه داد: عدم طراحی زهکشی مناسب و تعریض غیر اصولی در جاده چالوس، متاسفانه سبب شده بود که آب های سطحی و آب های بارندگی و آب هایی که از ارتفاع توسط زهکش های طبیعی، وارد این خاک های ضعیف شده بودند، در آن به دام بیفتند؛ چون که خاک های رسی، آب گریزی کمی دارند و در نهایت این امر سبب شده است که خاک در شرایط اشباع و فوق اشباع قرار گیرد.
خندان، افزود: حاکم شدن این شرایط باعث شد تا تنش های افقی و عمودی در این نوع خاک ها تشدید شود و ما مشاهده کردیم که گسیختگی و لغزش بر روی سطح جاده رخ داده است.
وی افزود: نکته قابل توجه در این پدیده این است که پر شدگی و تعریض جاده بر روی لایه سنگی شکل گرفته است، به این معنا که خاک بر روی بستر سنگی ریخته شده و گرفتن جلوی نفوذ آب داخل خاک، سرعت دامنه و لغزش را تشدید کرده است، بنابراین این اقدامات سبب شده است که در این منطقه، لغزش و گسیختگی سطحی و درز و ترک های کششی در سطح جاده نمایان شود.
وی با ابراز خرسندی از این که در این رخداد خاک به یک باره ریزش نکرده است، اضافه کرد: از طرفی هر ساله آسفالت سطح جاده ضخیم و ضخیم تر شده و به خاطر همین عامل یک نیروی وزن زیادی بر روی خاک اشباع و ضعیف، تحمیل شد.
خندان با اشاره به اینکه در این منطقه رانش زمین، دو مؤلفه نیروی افقی و عمودی وجود داشته است، اظهار داشت: با نفوذ آب و با عنایت به جنس خاک و با عنایت به این که خاکریزی بدون طراحی زهکش انجام شده است؛ این دو مؤلفه نیرو، تشدید و سبب رانش زمین در جاده چالوس شد.
رئیس آزمایشگاه مکانیک خاک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا این وضعیت در کل جاده چالوس حاکم است، توضیح داد: ما در این بازدید تلاش کردیم مسیر خویش را به سمت چالوس ادامه دهیم که با اختلاف فاصله حدود ۶۰ متر پایین تر از پل زنگوله، زهکش بزرگی را دیدیم. این زهکش یک زهکش طبیعی است که آب زیادی را از ارتفاع به سمت جاده هدایت می کند و از طرفی سنگ چینی را به طول ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر در کنار جاده مشاهده کردیم که میتوان گفت احیانا این منطقه در آینده شاهد چنین رخدادهایی باشد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می آید در این منطقه هم احتمال می رود که زهکشی غیر اصولی انجام شده است، تصریح کرد: ما نتایج مشاهداتمان را به کارشناسان وزارت راه عرضه و اعلام کردیم که پدیده مشابهی در پایین دست جاده چالوس درحال رخ دادن است.
خندان با تکیه بر این که در جاده چالوس آنچه که بیشتر از همه باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع آب است، اظهار داشت: این آب ها باید کنترل شود و اگر مقرر است در سطح جاده تعریضی صورت گیرد، باید یکسری اصول و قوانین مهندسی رعایت شود؛ چون که این نوع خاک ها برای بالا آوردن و پر کردن جاده مرغوب نیستند.
وی خاطرنشان کرد: در بازدیدی که از این جاده داشتیم، تمهیدات و راهکارهایی را عرضه دادیم که بر مبنای آن پیشنهاد کردیم ترانشه ای ایجاد کنند تا کل خاک دستی و نامرغوب رسی را از زیر سطح جاده به عمق ۵ تا ۶ متر خارج کنند. در این ژرفا، سنگ بستر است و از این ناحیه آغاز به سنگ ریزی و قلوه ریزی کنند، ضمن آنکه نسبت به ایجاد زهکش های مرغوب با استفاده از لوله های فولادی اقدام گردد.
رئیس آزمایشگاه مکانیک خاک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، بتن ریزی را از دیگر تمهیدات مقاوم سازی این جاده نام برد و خاطرنشان کرد: این اقدامات از جانب وزارت راه، آغاز و لوله های فولادی هم در محل برای زهکشی آورده شده است.
به قول وی در صورتیکه با همین تمهیدات، منطقه رانش زمین در جاده چالوس به طول ۲۰۰ متر و به عمق ۵ تا ۶ متر و به عرض ۲.۵ تا ۳ متر در مدت ۲ تا ۳ روز آینده مقاوم سازی شود، این مسیر قابل استفاده خواهد بود و در آینده هم از جانب سازمان زمین شناسی نسبت به مخاطرات گسیختگی این مسیر مطالعاتی برای ساماندهی آن صورت می گیرد.
خندان با تکیه بر این که لازم است نسبت به مخاطرات طبیعی جاده ای هم توجهی صورت گیرد، تصریح کرد: چنین پدیده هایی به غیر از جاده چالوس، در جاده هراز و فیروزکوه هم رخ داده و تصور من این است که در خیلی از جاده ها به اصول مهندسی زهکشی توجه نشده است.
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، جاده چالوس روز شنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ به علت رانش بی سابقه زمین بسته شد.
منبع: php-jquery.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب