با اجرای قانون بازارهای دیجیتال

اتحادیه اروپا برای دروازه بانی از درگاه های اینترنت به پا خاست

اتحادیه اروپا برای دروازه بانی از درگاه های اینترنت به پا خاست

پی اچ پی و جی کوئری: قوانین جدید اتحادیه اروپا، اصول اساسی کسب وکار در اینترنت و موبایل را بازنویسی کرده و نحوه درآمدزایی شرکت های بزرگ فناوری و دسترسی مصرف کنندگان به خدمات آنها را تغییر می دهد.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا، یکی از سختگیرانه ترین قوانین جهان است که قدرت بازار شرکت های بزرگ فناوری جهان را هدف قرار می دهد و هدف آن، آسان تر کردن سوئیچ افراد بین خدمات رقیب مانند پلت فرم های شبکه اجتماعی، مرورگرهای اینترنتی و فروشگاه های برنامه است. این قانون با جلوگیری از سوءاستفاده از شرکت های بزرگ از قدرت بازار و فراهم کردن امکان ورود بازیگران جدید به بازار، درجه بالاتری از رقابت باز و منصفانه در بازار دیجیتالی این بلوک را تضمین می نماید.

مقررات جدید اتحادیه اروپا در قالب قانون بازارهای دیجیتال، در اول نوامبر سال ۲۰۲۲ تصویب گردید. با این وجود، بعضی الزامات مانند باخبر کردن کمیسیون اروپا از رعایت ضوابط دروازه بانی، در ماه مه سال ۲۰۲۳، قابل اجرا شد. شرکت هایی که به عنوان دروازه بان توسط کمیسیون اروپا تعیین شدند هم تا مارس سال ۲۰۲۴ مهلت یافتند تا عملکردشان مطابق با این قانون باشد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در سپتامبر گذشته، ۲۲ سرویس از شرکت های بزرگ فناوری را به عنوان «دروازه بان» خدمات آنلاین، تعیین کرد. این به مفهوم آنست که این شرکتها ملزم می شوند برنامه های پیامرسان خودرا با رقبا هماهنگ کنند و به کاربران اجازه دهند تصمیم بگیرند که کدام اپلیکیشن ها را از قبل روی دستگاه های خود نصب کنند. این شرکتها شامل آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و بایت دنس (مالک تیک تاک) هستند که شش ماه مهلت یافتند تا برای رعایت این قانون، آماده شوند.

هنگامی که اتحادیه اروپا از شش دروازه بان شامل آلفابت، آمازون، اپل، بایت دنس، متا و مایکروسافت نام برد، لیست مذکور را در دسته های مختلف تقسیم کرد و هر دسته، شامل خدمات اصلی پلت فرم بود. به همین دلیل، برخی از شرکتها در چند لیست، ظاهر شدند. به عنوان مثال، گوگل که خدمات مختلفی را اداره می کند، می تواند به عنوان دروازه بان خدمات شامل خدمات مختلفی نظیر گوگل مپ، گوگل پلی، گوگل شاپینگ قرار بگیرد اما این شرکت سیستم ارسال تبلیغات، مرورگر وب کروم، سیستم عامل اندروید، موتور جستجو و پلت فرم اشتراک گذاری ویدئوی یوتیوب را هم دارد.

شرکت متا (شرکت مادر واتس اپ) هم در دسته های مختلفی قرار گرفته است. این شرکت، دو شبکه اجتماعی بزرگ فیسبوک و اینستاگرام، سرویس واسطه گری متا مارکت پلیس و یک پلت فرم تبلیغاتی را اداره می کند. علاوه بر این سرویس ها، متا در یک شاخه، پیشرو است و آن هم برنامه مسنجر است.

اما این مقررات جدید مشمول چه خدماتی می شود؟

تبلیغات

تحت این قانون، خدمات دروازه بان حالا باید پیش از ردیابی کاربر برای اهداف تبلیغاتی، رضایت صریح او را کسب کنند. مشتریان تجاری که از خدمات تبلیغات آنلاین ارائه شده توسط آمازون، گوگل و متا استفاده می نمایند، همین طور این اختیار را خواهند داشت که داده های جمع آوری شده در ارتباط با کمپین های خودرا درخواست کنند. این داده ها، منبع ارزشمندی است که اغلب از مشتریان تجاری پنهان می مانند.

فروشگاه های اپلیکیشن

اپل و گوگل وادار خواهند شد فضایی را برای فروشگاه های اپلیکیشن شخص ثالث در دستگاه های iOS و اندروید، فراهم آورند. هم اکنون، کاربران اندروید در فرآیندی که به عنوان «ساید لودینگ» شناخته می شود، می توانند اپلیکیشن ها را از منابع جایگزین نصب کنند، اما اغلب لازم است که تنظیمات امنیتی خاصی را غیرفعال کنند. اپل نسبت به ساید لودینگ برای منظور امنیتی، هشدار داده است.

کارشناسان صنعت پیش بینی کرده اند سیلی از فروشگاه های اپلیکیشن جدید بعد از اجرائی شدن قوانین جدید، راه اندازی خواهند شد و پتانسیل قراردادهای انحصاری به این معناست که بازی ها و برنامه های خاصی ممکنست فقط بوسیله فروشگاه های منتخب، قابل دانلود باشند.

به گفته بن وود، مدیر عامل شرکت تحلیل صنعت «سی سی اس اینسایت»، استارتاپ های کوچک تر و همین طور شرکت های بزرگی مانند آمازون و مایکروسافت، ممکنست اهتمام کنند مصرف کنندگان و توسعه دهندگان را به فروشگاه های اپلیکیشن خود جذب کنند.

اپلیکیشن های پیش فرض

تحت مقررات جدید اتحادیه اروپا، درست مانند مورد فروشگاه های اپلیکیشن، مصرف کنندگان دیگر مجبور نخواهند بود از اپلیکیشن های پیش فرض مانند مرورگر وب سافاری در آیفون یا نقشه گوگل در گوشی اندروید، در دستگاه های خود بهره گیرند. شرکت های دروازه بان باید به کاربران اجازه دهند به آسانی از فروشگاه اپلیکشن پیش فرض، مرورگر وب، ابزارهای ناوبری و سایر اپلیکیشن ها به ابزار منتخب خود، سوئیچ کنند. به عنوان مثال، به کاربران یک صفحه انتخاب با طیفی از گزینه ها برای تنظیم دستگاهشان، عرضه کنند.

تجارت الکترونیکی، موتورهای جست وجو و شبکه اجتماعی

سرویس هایی مانند فروشگاه آمازون، فید محتوای فیسبوک و موتور جست وجوی گوگل اجازه نخواهند داشت سرویس ها و محصولات خودرا نسبت به گزینه های دیگر، در رتبه بندی ترجیحی قرار دهند.

هم حالا غول خرده فروشی آنلاین آمازون به سبب ادعاهایی در خصوص اینکه محصولات خودرا بر محصولات فروشندگان شخص ثالث در پلتفرمش، در اولویت قرار داده، با تفحص جهانی روبه رو شده است.

پیام رسانی

تحت این قوانین، قابلیت تعامل پذیری قانون بازارهای دیجیتال، برنامه های پیامرسان دروازه بان ها، دیگر بصورت مستقل از سایر برنامه های پیامرسان فعالیت نخواهند کرد. اتحادیه اروپا تا حالا فقط خدمات پیامرسان فیسبوک و واتساپ متا را مشمول این قوانین کرده است. با اجرائی شدن این قانون، کاربران این پیامرسان ها می توانند به مخاطبانشان در اپلیکیشن های دیگر مانند سیگنال یا تلگرام، پیام دهند. به عبارت دیگر، افرادی که از سیگنال، تلگرام یا اسنپ چت استفاده می نمایند، قادر خواهند بود به کاربران واتساپ و مسنجر پیام ارسال نمایند بدون اینکه مجبور باشند یک حساب واتساپ یا مسنجر داشته باشند.

آی مسیج اپل از این مقررات معاف شده است. اپل اعلام نموده است که استفاده از آی مسیج حتی در دستگاه هایش در مقایسه با خدمات رقیب در اتحادیه اروپا، اندک است و آی مسیج، کانال مهمی برای کسب وکارها بمنظور دسترسی به مخاطبان در این بلوک نیست.

چه کسانی از قانون بازارهای دیجیتال سود می برند؟

در حالی که قانون بازارهای دیجیتال، شرکت های بزرگ فناوری را هدف قرار می دهد، طیف گسترده ای از سازمان ها از الزامات قانون مذکور سود می برند.

مصرف کنندگان: دسترسی به خدمات بیشتر و بهبود یافته، گزینه های بیشتر برای تغییر ارائه دهندگان، دسترسی مستقیم به خدمات، قیمت رقابتی تر، حفاظت بهتر از داده ها.

شرکت ها: انصاف بیشتر در بازار برای شرکت های کوچکتر که به خدمات ارائه شده توسط دروازه بان وابسته هستند.

دروازه بان ها: فرصت ها را برای نوآوری و عرضه محصولات و خدمات جدید حفظ می کنند و شفافیت بیشتری درباره ی شیوه های تجاری مشروع خواهند داشت.

استارتاپ های فناوری و نوآوران: فرصت های جدید برای رقابت در پلت فرم های آنلاین و در اکوسیستم دیجیتال بدون نیاز به رعایت شرایط و ضوابط دشوار شخص ثالث که رشد را متوقف می کند.

عدم رعایت این قانون چه عواقبی خواهد داشت؟

کمیسیون اروپا، نهاد انحصاری برای اعمال قانون بازارهای دیجیتال است. اگر این کمیسیون، متوجه شود دروازه بانی، به تمهیدات قانون بازارهای دیجیتال عمل نکرده است، می تواند جریمه ای معادل حداکثر ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه دروازه بان مربوطه، صادر کند.

اگر دروازه بان، در مدت هشت سال، عدم رعایت این قانون را تکرار کند، جریمه صادره از طرف کمیسیون اروپا، می تواند معادل حداکثر ۲۰ درصد از گردش مالی دروازه بان مربوطه باشد.

همچنین کمیسیون اروپا می تواند به راه کارهای ساختاری مانند وادار کردن یک سازمان به واگذار کردن بخشهایی از کسب وکار خود، متوسل شود.

قانون جدید بازارهای دیجیتال نشان میدهد کسب وکارهایی که در اتحادیه اروپا فعالیت می نمایند نمی توانند نحوه جمع آوری و مدیریت داده های شخصی را هنگام رعایت قوانین اتحادیه اروپا نادیده بگیرند. به عنوان مثال، دروازه بان های مشمول قانون بازارهای دیجیتال، باید پیش از استفاده از داده های شخصی کاربران برای اهداف تبلیغاتی، از کاربران رضایت بگیرند.

واکنش دروازه بان ها به قانون بازارهای دیجیتال

بدون هیچ تعجبی، شرکت های بزرگ فناوری از الزامات جدیدشان، خوشحال نیستند و واکنش های گوناگونی داشته اند. برخی از آنها ناخشنودی خودرا اعلام نمودند و برخی دیگر، وکیلانشان را به کار گرفته و تلاش کردند تصمیمات کمیسیون را به چالش بکشیند.

شرکت متا ادعا نمود تاخیر در عرضه اپلیکیشن جدید «تردز» در اروپا، به سبب نگرانی نسبت به رعایت قانون بازارهای دیجیتال بوده است. آمازون در ژوئیه گذشته، بر سر مشخص شدن این شرکت به عنوان یک پلت فرم بسیار بزرگ، کمیسیون اروپا را به چالش کشید.

گوگل اعلام نمود تغییراتی ایجاد خواهدنمود و در یک پست وبلاگ اظهار داشت: هدف ما اعمال تغییراتی است که با مقررات جدید مطابقت داشته باشد و در عین حال، تجربه کاربر را حفظ می نماید و محصولات ارزشمند، نوآورانه و ایمن را برای کاربران اروپایی ارائه می دهد.

مایکروسافت موفق شد معافیت از این قانون را برای برخی از خدماتش دریافت کند. کمیسیون اروپا در اطلاعیه ای اعلام نمود بعد از پنج ماه تحقیق، این کمیسیون دریافت که آی مسیج، بینگ، ایج و تبلیغات مایکروسافت، به عنوان خدمات دروازه بان، واجد شرایط نیستند.

برخورد اپل و تیک تاک چندان مثبت نبود و اپل، درباب ریسک های حریم خصوصی و امنیت نسبت به قانون بازارهای دیجتال، ابراز نگرانی کرد. با این وجود، این شرکت بر تعهد خود برای خنثی کردن این اثرات و ادامه ارائه بهترین محصولات و خدماتش به مشتریان اروپایی، اصرار کرد.

شرکت بایت دنس اعلام نمود به این معیار عمل می کند و همزمان، اساسا با این تصمیم مخالف است.

بازتاب اجرای قانون بازارهای دیجیتال فراتر از اتحادیه اروپا می رود

تلاش کمیسیون برای ایجاد چشم انداز فناوری رقابتی تر برای مصرف کنندگان و کسب وکارها نه فقط در اروپا، بلکه در در سرتاسر جهان ملموس خواهد شد. تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، در این زمینه گفته است: سیاست گذاران اتحادیه اروپا آگاه هستند که کوشش های آنها برای تنظیم مقررات فناوری بزرگ، در سرتاسر جهان به دقت زیر نظر گرفته می شود.

در طول سال ها، نهادهای تنظیم مقررات ضد انحصارطلبی بروکسل، تلاش نموده اند تا با بهره گیری از قوانین موجود، سلطه بازار شرکت هایی مانند مایکروسافت و گوگل را مهار کنند. قانون بازارهای دیجیتال، نشانگر تلاشی جدید و قوی برای تقویت رقابت منصفانه در فضای آنلاین است. برتون در این زمینه گفته است: زمان آن فرا رسیده بود که اروپا، قوانین بازی خودرا از قبل تعیین کند.

به لطف وسعت بازار اروپا، شرکت های بزرگ فناوری در اجتناب از قوانین جدید با مشکل مواجه خواهند شد و رعایت این قوانین توسط آنها، احتمالاً اثرات موجی جهانی خواهد داشت. برخی از کشورها نظیر انگلیس، تهیه پیش نویس قوانین خودرا شروع کردند و کشورهای دیگر در ماه ها و سالهای آینده، اتحادیه اروپا را با دقت رصد خواهند کرد تا ببینند قانون بازارهای دیجیتال، تا چه حد موفق عمل می کند و از آنچه می توانند برای خود وام بگیرند.




1402/11/29
10:05:02
5.0 / 5
489
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP