پكن خواستار شد
افزایش استفاده از تراشه های بومی در خودرو های برقی چینی
پی اچ پی و جی کوئری: دولت چین در امتداد کارزار کاهش وابستگی به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه رسانای داخلی، از خودروسازان برقی این کشور خواست خرید از شرکت های تولیدکننده تراشه خودروی بومی را بالا برند.
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، منابع باخبر به بلومبرگ گفتند: وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، امسال از خودروسازان خواسته است تولید قطعات داخلی را برای پذیرش تراشه های چینی، سرعت دهند. ناظر فناوری چین، قبل از این یک هدف غیررسمی را برای خودروسازان تعیین کرده بود که برمبنای آن، یک پنجم از تراشه های مورد نیازشان را تا سال ۲۰۲۵ بصورت داخلی تامین می کنند.
به گفته منابع آگاه، این وزارتخانه حالا به شرکتها مستقیما اعلام نموده است در صورت امکان، از نیمه رساناهای خارجی اجتناب کنند. این به مفهوم آنست که شرکت های تراشه خارجی، باید محصولات خودرا بوسیله یک کارخانه چینی مانند SMIC تولید کنند. در مزایده ای که بتازگی ازطریق یک برند بزرگ برگزار گردید، یک فروشنده خارجی با توجه به این که قیمت ۳۰ درصد پایین تر از برنده را پیشنهاد کرده بود، موفق نشد برنده قرارداد شود.
این تحولات منعکس کننده تلاشهای مضاعف چین برای تقویت صنعت فناوری خود در واکنش به اقدامات آمریکا برای محدود کردن توسعه تراشه چین بوسیله تحریمها و محدودیتها روی فروش فناوری پیشرفته است. دستورالعمل چین برای خودرو ها، ابهاماتی را برای کسب وکار شرکتهایی نظیر انویدیا، ان ایکس پی، رنسانس الکترونیکس و تگزاس اینسترامنت ایجاد میکند که با شرکتهای چینی برای تامین قطعات برای بزرگترین بازار خودروی برقی جهان، رقابت دارند.
ارزش سهام تراشه سازان اروپایی که قطعه به شرکت های خودروسازی برقی چین می فروشند، در پی انتشار این خبر، کاهش پیدا کرد.
بسیاری از برندهای چینی، قطعات مختلفی از تراشه مدیریت نیرو تا ریزکنترلرها و نمایشگر آی سی، خریداری می کنند. برخی از خودروسازان از برند بزرگ BYD گرفته تا برندهای جدیدی مانند نیو، برای هماهنگی قابلیت های خودرو های متصل خود متکی، به پردازنده های انویدیا هستند.
پکن به پشتیبانی از صنعت تراشه داخلی برخاسته که می داند از رقیبان خارجی عقب تر است اما برای پشتیبانی از اقتصاد و حفظ برتری ژئوپلیتیکی، حائز اهمیت محسوب می شود. دستورالعمل اخیر، مطابق با تعهدات امسال برای بسیج کردن همه ابزارهای در اختیار برای به گرفتن برتری فناوری از آمریکا و کشورهای دیگر است.
دولت چین همین طور خودرا برای محدودیت ها خصوصاً در بخش خودرو آماده می کند.
فرمان الزامی به نفع تراشه های چین، چشم انداز اقدامات تلافی جویانه بیشتر را به وجود می آورد برای اینکه واشنگتن، کمپین مهارکنندگی خودرا مضاعف کرده است. همین طور آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، توجه بیشتری به ورود چین به نسل های قدیمی تر تراشه نشان داده اند. دولت بایدن سرگرم بررسی تعرفه هایی برای این قطعات و استفاده از ابزارهای تجاری دیگر است اما اعلام نموده است قصد محدود کردن آنها با بهره گیری از کنترل های صادراتی را ندارد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، هر چند مقررات آمریکا در سال ۲۰۲۲، توسعه توانمندی های تراشه سازی پیشرفته چین را محدود کرد اما در توانایی این کشور در استفاده از مهارتهای قدیمی تر از ۱۴ نانومتر، تاثیری نداشت. این امر موجب شد شرکت های چینی کارخانه های جدیدی را سریع تر از هر نقطه دیگری در جهان بسازند. پیش بینی می شود شرکت های چینی، ۲۶ کارخانه تا سال ۲۰۲۶ بسازند که از ویفرهای ۲۰۰ میلیمتر و ۳۰۰ میلیمتر استفاده می نمایند. در مقابل، ۱۶ کارخانه در منطقه آمریکا، از این ویفرها استفاده می نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب