ضرورت ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات

ضرورت ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، یک کارشناس معتقد است: در چند سال گذشته به وضوح مشاهده کرده ایم جریان ها و روش های اقتصادی درحال شکل گیری است که تعداد کمی از شرکتهای بزرگ عمده منابع و بازار اقتصاد دیجیتال را نه از راه راه های لزوما نوآورانه بلکه روش های اقتصادی به خود جذب می کنند و این رفتارهای انحصاری سبب می شود رقابت از حالت متوازن خود بیرون برود.



محمد مهدی جعفریان - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفتگو با ایسنا، در رابطه با مهم ترین اقداماتی که انتظار می رود دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دیجیتال و توسعه آن انجام دهد، اظهار نمود: یکی از مهم ترین مسائل به نظام اقتصاد دیجیتال باز می گردد که در این حوزه چند ایراد وجود دارد و بخشی از آن در ارتباط با قیمت گذاری و تعرفه است. به صورت مثال در حوزه اپراتورهای همراه شاهدیم که هر چند وقت یک مرتبه از این بابت گلایه می کنند.

وی اضافه کرد: چالشی که وجود دارد اینست که نحوه قیمت گذاری و مدلی که استفاده می شود در نهایت سبب شده هزینه های شرکتها از درآمدشان پیشی بگیرد، بنابراین توان و قدرت سرمایه گذاری در این حوزه درحال کم شدن است. ازاین رو نظام تعرفه و قیمت گذاری ماننده خرده و عمده فروشی ایراد دارد و باید اصلاح گردد.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به چرایی عدم اصلاح این حوزه توضیح داد: یکی از مهم ترین علل آن ساختار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. این سازمان بعنوان رگولاتور از اساس با مشکلاتی رو به روست و شاکله یک تنظیم درست و حسابی را ندارد. همچون این که تنظیم گر به جهت اینکه بتواند خدمت کاملا تخصصی در اقتصاد و حقوق و غیره را انجام دهد، ضروری است که از ذینفعان استقلال داشته باشد.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه یکی از نقصهای بسیار مهم ما نظام جامع محصولات پلتفرمی است. چالشی که هم اکنون داریم اینست که معلوم نیست هر پلتفرمی در برابر کار و عرضه خدمتی که انجام می دهد چه مسئولیتی باید در مقابل قانون داشته باشد؛ چون قانون مشخصی نداریم و اتفاقی که می افتد نهادهای مختلف می توانند به این شرکت ها ورود پیدا کنند و اتفاقاتی رخ دهد.

جعفریان ضمن اشاره به ضرورت ایجاد فضای سالم رقابتی در فضای فناوری اطلاعات اظهار داشت: در چند سال گذشته به وضوح مشاهده کرده ایم جریان ها و روش های اقتصادی درحال شکل گیری است که تعداد کمی از شرکتهای بزرگ عمده منابع و بازار اقتصاد دیجیتال را نه از راه راه های لزوما نوآورانه بلکه روش های اقتصادی به خود جذب می کنند. این رفتارهای انحصاری سبب می شود رقابت از حالت متوازن خود خارج و شرکتهای متوسط و کوچک که توان نوآوری دارند از بازار حذف شوند.




1403/04/03
11:35:29
5.0 / 5
374
تگهای خبر: ارتباطات , تخصص , دیجیتال , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP