احراز هویت ۴۸ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، طبق گفته وزیر ارتباطات، 500 خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم عرضه می شود و تابحال 48 میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند یعنی 70 درصد مردم بالای 18 سال حداقل یکبار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه نموده اند.
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت ها شمرده می شود و با کمک تکنولوژیهای جدید و راه اندازی دولت هوشمند یا الکترونیکی می توان به این امر مهم که منجر به رعایت عدالت می شود، رسید.
امروزه دسترسی سهل و سریع به اطلاعات برای سازمان های دولتی اهمیت دارد، بدین جهت دراین زمینه سرمایه گذاری بسیاری می شود. همین طور از دیگر اهداف دولت هوشمند کمک به دولت می باشد تا کارها را ساده کند و شهروندان به آسانی و در کوتاهترین زمان و بدون معطلی و مراجعه های حضوری کارهای خودرا پیگیری کنند.
اما کارشناسان براین باورند که دولت هوشمند یکی از راه های مبارزه با فساد است، از این جهت وقتی تمام امور نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، جلوی فساد گرفته می شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم ترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات در مدت حدود سه سال توانستند راه اندازی آنرا به نتیجه رسانده و بواسطه آن انجام روند اداری برای شهروندان را تسهیل کنند.
این درگاه جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین ویرایش ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانال های دریافت خدمت و این که برای گرفتن خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را می توانند در این پرتال ملی دریافت نمایند.
دولت سیزدهم برای تحقق ارائه خدمات بصورت هوشمند گام مهمی برداشت و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرد و در مدت سه سال سازمان های بسیاری به این پنجره متصل شدند.
در این راستا باتوجه به روزهای پایانی دولت سیزدهم، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتازگی درباره ی آخرین وضعیت پنجره واحد مدیریت زمین اظهار داشت: بوسیله پنجره واحد ارائه کنند، باید اعلام کنم که امروز پنجره ملی خدمات دولت راه اندازی شده و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی بوسیله این پنجره ارائه می شود و حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند به مردم ارائه شده است.
وی در افزود: ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات بصورت هوشمند به مردم ارائه می شود و امروز ۹۹ درصد دستگاهها به جز یک دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده است و آن دستگاهی که متصل نشده وزارت امور خارجه می باشد که به سبب ملاحظات ایرانیانی است که در خارج از کشور قرار دارند، حتی دستگاه قضایی نیز تمام خدمات خودرا بوسیله این پنجره به مردم ارائه می کند.
دریافت روزانه سه میلیون نفر از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
وی افزود: تا حالا ۴۸ میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند یعنی ۷۰ درصد مردم بالای ۱۸ سال حداقل یکبار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه نموده اند و روزانه سه میلیون نفر بوسیله این پنجره خدمات دریافت می کنند.
زارع پور در ادامه صحبت هایش تاکید کرد برای اینکه خدمات به شکل هوشمند ارائه شود لازم است دستگاهها بهم لینک شوند، به پشتوانه قانون داده و اطلاعات ملی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، عدم ارائه اطلاعات ازطریق یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم انگاری شد. امروز تعداد ترافیک هایی که روی مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد به هشت میلیارد رسیده است در صورتیکه در سال ۱۳۹۹ این رقم ۱.۵ میلیارد بود.
به گفته وی بر طبق برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاهها هوشمند شوند. باتوجه به روند کاری که انجام شده است تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد خدمات به شکل هوشمند خواهد شد و تا پیش از پایان برنامه تمام خدمات دولت هوشمند می شود. تا حالا تنها ۲۰ الی ۲۵ کشور پنجره ملی خدمات هوشمند با این کیفیت دارند.
در یک نگاه مختصر دولت الکترونیک بدنبال استفاده از ظرفیتهای فناوری اطلاعات و دیجیتال سازی در ارائه خدمات به شهروندان و حذف مبادلات کاغذی از فرآیندهای ارائه خدمات است و دولت هوشمند در یک سطح بالاتر بدنبال طراحی یک معماری یکپارچه برای ارائه خدمات به نحوی است که کلیه مراجعات حضوری، مداخلات انسانی و ارائه مدارک و مستندات بین دستگاهی و بین کاربر و دستگاه خدمت دهنده حذف شود.
منبع: پی اچ پی و جی كوئری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب