جزئیات اقدام مشترک مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه ها برای مقابله با اخبار جعلی
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، مرکز ملی فضای مجازی و دستگاههای مختلف در انتخابات اخیر، تلاش مشترکی برای مقابله با اخبار جعلی انجام دادند که به نتایج خوبی در جهت ایجاد بستر سالم برای رقابت انتخاباتی، منجر گردید.
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، پیشرفت عرصه دیجیتال و پلت فرم های مجازی، امروزه سبب شده تا کنش های انتخاباتی تا حد وسیعی به فضای مجازی منتقل شود و کاندیداها تلاش می کنند صدای خویش را از راه سکوها به گوش مردم و بخصوص جوانان برسانند.
در سال های اخیر کاندیداهای انتخابات با استفاده فضای مجازی، وارد دیالوگ با مخاطبان شده و برنامه های خویش را برای هواداران تشریح کردند تا جایی که صحبت های رد و بدل شده، بیشتر از برنامه ها و مناظره های تلویزیونی، مخاطب پیدا کرد.
کنشگری دیجیتال در زمینه انتخابات باآنکه مزایای گوناگونی همچون دسترسی به اطلاعات به روز و دقیق، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی، افزایش پاسخگویی نامزدها و ارتباط مستقیم با آنها دارد اما یکی از مسائل مبتلابه در همه انتخابات ها چه در ایران و چه در جهان، انتشار اخبار جعلی و یا فعالیت فیک نیوزها است.
از آنجاییکه شبکه های اجتماعی و پیام رسان های جهانی در همکاری برای پیشگیری از این اتفاق در کشورمان سر باز می زنند، راه مقابله با جعلیاتی که در کانال های بدون شناسنامه یا هدایت شده از خارج کشور منتشر می شود، حدودا غیر ممکن است.
در انتخابات ۱۴۰۳ به علت رشد سکوهای داخلی، با مواردی از نشر فیک نیوزها و شایعات در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی روبه رو بودیم که برای نخستین بار اقداماتی در این حوزه صورت گرفت که بخشی از آن برعهده مرکز ملی فضای مجازی بود و بخشی از سوی سکوهای داخلی انجام شد.
همکاری متقابل مرکز ملی فضای مجازی و سکوها در مقابله با فیک نیوزها
مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع، در دو مرحله به مقابله با فیک نیوزها پرداخت: مرحله اول مقابله پسینی با فیک نیوز و سپس مقابله پیشینی با فیک نیوز آتی. این دو هدف در سه مسیر «خدمات به نامزدها»، «آموزش های زودبازده» و «تنظیم گری» دنبال شد.
یکی از کارویژه های ستاد انتخابات مرکز ملی بعنوان رابط بین مرکز و نامزدهای انتخابات، مقابله با تخلفات انتخاباتی بود و هرگونه انتشار اخبار جعلی ضد نامزدها در فضای مجازی توسط رسانه های رسمی، از جانب کمیته نظارت ستاد انتخابات مرکز ملی به نهادهای قانونی ارجاع می شد و با متخلفین حسب قانون، برخورد (تذکر، درج تکذیبیه و... ) صورت می پذیرفت.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی هم در آن ایام اعلام نمود که حجم زیادی از کاربران توهین کننده به کاندیداها در شبکه های اجتماعی بخصوص توئیتر ربات هستند و کاندیداها و هواداران شان باید هوشیار باشند چون که ربات های توئیتر قصد دارند که کاندیداها و هوادارانشان را به واکنش تند ضد یکدیگر وادار کنند.
از طرفی، با عنایت به مسئولیت سکوها در مورد اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده در هر یک از پیام رسانها، شناسه (آیدی) یکسانی برای دریافت گزارشهای تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شد تا کاربران بتوانند از این طریق هرگونه محتوا که مشکوک به تخلف انتخاباتی را جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذیصلاح به شناسه مذکور ارسال نمایند که گزارشات خوبی از این طریق هم دریافت شد.
طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، همینطور ازآنجاکه امکان برچسب گذاری اطلاعات توسط سکوها هم اکنون فراهم نشده بود، سکوهای داخلی موظف بودند صفحات رسمی نامزدها و کانالهای هواداری در بازه تبلیغاتی انتخابات را در معرض دید کاربران قرار دهند تا از این طریق، جلوی ایجاد کانال های فیک و غیر رسمی گرفته شده و افراد سودجو نتوانند به نام کاندیداهای محترم، مبادرت به محتواسازی و انتشار کنند.
یکی از مسائل مهم حفظ بی طرفی از جانب مدیران سکوهای داخلی نسبت به کاندیداهای انتخابات بود و برای نخستین بار شاهد تعلیق برخی کانال های فیک منتسب به جریان انقلاب در سکوهای داخلی در مرحله دوم انتخابات بودیم. اقدامات صورت گرفته باآنکه حداقلی بود اما سنگ بنای خوبی برای کنترل شایعات و اطلاعات جعلی در بستر فضای مجازی است و با گسترش فرایندها و اقدامات راستی آزمایی، میتوان هم "اعتماد" کاربران به بسترهای داخلی را بالا برد و هم یک فضای سالم برای رقابت همه کاندیداها در آن ایجاد کرد.
منبع: php-jquery.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب