رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی:

ارزش معاملات الكترونیكی 160 درصد افزایش یافت

ارزش معاملات الكترونیكی 160 درصد افزایش یافت

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: در سال ۹۹ شاهد رشد ۱۶۰ درصدی در ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی، افزایش ۲۲۴ درصدی در صدور گواهی امضای الکترونیکی و رشد ۱۱۰ درصدی صدور این نماد بودیم.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از مهر، علی رهبری امروز در نشست خبری ضمن اشاره به بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی در گزارش، نسبت به تکمیل آن در بخش تحویل (delivery) امسال ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: تکمیل این بخش احتیاج به همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات دارد و در صورت تحقق این موضوع، تعداد شرکتهای فعال در حوزه تحویل کالا و نوع فعالیت آنها هم قابل ارزیابی خواهد بود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: رشد نزدیک به ۱۶۰ درصد در ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی، افزایش ۲۲۴ درصدی در صدور گواهی امضا الکترونیکی و رشد ۱۱۰ درصدی صدور این ماد در سال ۹۹ قابل توجه و نشان دهنده یک جهش در این بخش است.
رهبری شیوع ویروس کرونا، تمایل و استقبال کسب و کارها و تغییر سبک خرید در جامعه را همچون عوامل مؤثر در افزایش آمار عرضه شده عنوان نمود و اضافه کرد: با عنایت به آمار اعلام شده، بیشتر خریدها در نیمه دوم سال بوده است که دلیل آن می تواند انتقال زمان خرید از اسفند ۹۸ به بهار ۹۹ و هم اِعمال محدودیت های کرونایی بیشتر در نیمه اول سال قبل باشد.
وی در ادامه با تکیه بر این که امضا الکترونیکی یکی از خدمات در ارتباط با گواهی الکترونیکی و حوزه کسب و کار الکترونیکی است، هر گونه فعالیت در این عرصه را ملزوم به دریافت مجوز از شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور دانست و بر وجود یک ریشه در بخش دولتی و فعالیت دستگاههای مختلف دولتی در ذیل آن تصریح کرد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه بیشترین شکایات را در ارتباط با حوزه پرداخت و تحویل کالا اعلام نمود و در پاسخ به تمهیدات لازم برای صیانت از اطلاعات مشتریان و حفظ داده ها و اطلاعات آنها اظهار داشت: به این مورد در بحث تخلفات اشاره شده است و در کنار آن نظارت مراجع ذی صلاح در حوزه های امنیتی و زیرساخت وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه در این راستا انجام شده است و یکی از شاخصهای رتبه بندی برای کسب و کارها، در ارتباط با شاخصهای امنیتی در جهت صیانت از اطلاعات مشتریان است.
رهبری در پاسخ به آخرین وضعیت همکاری دستگاههای مختلف در ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، از ایجاد همکاری خوب خیلی از سازمان ها مانند سازمان بنادر، بیمه مرکزی و انبارهای عمومی اطلاع داد و اضافه کرد: بعنوان یک بخش اجرایی و نه ناظر متأسفانه باید اعلام کنم که هنوز آن تعامل و همکاری مورد انتظار از جانب گمرک و مناطق آزاد به وجود نیامده است.
وی در ادامه نشست ضمن اشاره به تاثیر فضای فیزیکی در ارزیابی، تصمیم گیری و نهایتاً خرید در دنیای حقیقی، به صدور ستاره های نماد اعتماد الکترونیکی بعنوان یکی از شاخصهای مورد اعتماد برای خرید الکترونیکی در فضای مجازی اشاره نمود و ایجاد پروفایل این ماد برای سایت ها، در جهت شفاف سازی عملکرد و سوابق سایت ها در این فضا مؤثر دانست و خواهان توجه به آن برای کاهش صدمه های خرید و تجارت در فضای مجازی و افزایش آمادگی جامعه در این عرصه شد.
رهبری با اشاره به اینکه هنوز زیرساخت لازم برای تفکیک مصرف کننده نهایی از فعالان اقتصادی وجود ندارد، اظهار داشت: فعالان اقتصادی به علت بالا بودن مبالغ و ارزش معاملات و نوع تجارت در این فضا، کمتر از مصرف کنندگان نهایی هستند و برای جذب آنها باید زمینه های انگیزشی و خدماتی که در مزیت آنها در تجارت الکترونیکی بیشتر است مورد شناسایی قرار بگیرند؛ بعنوان مثال ایجاد بستر مناسب برای برگزاری نمایشگاه های مجازی در دوران کرونا یکی از این خدمات است.
گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۹۹
همچنین در این جلسه، توضیحاتی در مورد نحوه تهیه گزارش، بخش های مختلف آن و توضیح و تحلیل محتوای گزارش عرضه شد.
گزارش تجارت الکترونیکی کشور (سال ۱۳۹۹) به پایش شاخصهای تجارت الکترونیکی در سه دسته «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی» و «روش شناسی و جمعیت‏ شناسی تجارت الکترونیکی» می پردازد. داده های مورد نیاز برای اندازه ‏گیری شاخصهای زیرساخت و عملکرد از منابعی مانند گزارش های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده های روش شناسی و جمعیت ‏شناسی شامل فعالان و مشتریان، با نمونه‏ گیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسشنامه گردآوری شده که اهم نتایج آن به شرح ذیل است:
زیرساخت تجارت الکترونیکی
در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به ۱۱۲.۴ درصد رسیده که حاکی از رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل می باشد و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند هم به ۶۹ درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین، بیشتر از ۵۸۹ هزار گواهی امضا الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۲۴ درصد رشد داشته است.
عملکرد تجارت الکترونیکی
در این بخش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱، ۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۵۹ درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی هم ۱، ۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است، که نسبت به مشابه سال قبل، ۸۳ درصد رشد داشته است.
مبلغ هر خرید الکترونیکی هم به صورت میانگین ۳۴۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل، ۲۴ درصد رشد داشته و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی هم حدود ۳ میلیارد فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۱۰۸ درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۳۳۸ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۳۵ درصد رشد داشته است.
روش شناسی و جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی
در این بخش، تعداد این مادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل با رسیدن به بیشتر از ۳۱ هزار این ماد، ۱۱۰ درصد رشد را نشان داده است و ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وبسایت از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند.
همچنین حدود ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه گذار شخصی به منظور توسعه خود استفاده می نمایند و حدود ۷۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می نمایند. ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته و ۷۶ درصد از این مادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ هم در ارتباط با واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.
به طور کلی، در این گزارش تلاش بر آن بوده تا خلاصه ای از اهم اطلاعات جمع ‏آوری شده در حوزه تجارت الکترونیکی کشور عرضه گردد. با در نظر گرفتن آمار عرضه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، همچون رشد ۱۰ درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال ۱۳۹۸، با رسیدن به عدد ۱۵۵.۹ درصد و همینطور رشد ۲۰ درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد ۱۱۲.۴ درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ میتوان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.
از سوی دیگر، آمار شاخصهای عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغی و تعدادی در تراکنش های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد ۱۵۹ درصدی همراه بوده است. به علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ مواجه بوده است که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.
همچنین بررسی آمار جمعیت ‏شناسی نشان ‏دهنده تعداد رو به رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. با این وجود در سال ۱۳۹۹ هم سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی ۱۴ درصد بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیشتر از ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‏اندازی و توسعه استفاده می نمایند.
در نهایت با در نظر گرفتن آمار عرضه شده، میتوان نتیجه گرفت که هر چند تجارت الکترونیکی در ایران به صورت کلی در راه رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیت های متعدد، سیاستگذاری های نادرست و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی به عموم در مورد تجارت الکترونیکی روبروست که می بایست جهت رفع آنها به بهبود عملکرد در حوزه سیاستگذاری، فرهنگ ‏سازی و آموزش پرداخته شود.


منبع:

1400/04/07
13:44:14
5.0 / 5
1364
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , اینترنت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP