در نیمه اول سال ۱۴۰۳ انجام شد

ثبت بالاتر از چهار میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات

ثبت بالاتر از چهار میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات

پی اچ پی و جی کوئری: تعداد تراکنش ها در مرکز ملی تبادل اطلاعات که از سال 1395 در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفت، در کل سال 1402 به حدود 8.6 میلیارد و در شش ماه نخست سال جاری به بالای چهار میلیارد رسیده است.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، در شهرنشینی امروزی، به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف برای افزایش راندمان و ارتقای سطح خدمات رسانی یک امر ضروری بوده و با اهمیت ترین نتیجه آن افزایش رضایت مردم به شرط پیاده سازی دولت الکترونیکی بصورت صحیح، خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسه پذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی در درون دولت، بین دولت و سازمان های تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی، دولت الکترونیک اطلاق می شود و به سبب اهمیت آن توسعه و اجرای دولت الکترونیک یکی از اولویت های اصلی دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته است.
با وجود آنکه فناوری های دولت الکترونیک می توانند زندگی ۸۰ درصد از جمعیت جهان در کشورهای درحال توسعه را بهبود بخشند، اما کشورهایی هستند که از پیشگامان دولت الکترونیک محسوب می شوند و دستاورهای اولیه را به دست آورده اند.
بدین سبب کاهش هزینه های دولت، صرفه جویی در وقت و انرژی (۶۰ درصد)، کاهش فساد اداری، ارائه خدمات پر سرعت به مردم و افزایش اشتغال به سبب ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی تعدادی از مهم ترین فوایدی است که برای دولت الکترونیک نام برده شده است؛ در همین رابطه ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات یکی از نتایج تلاش ایران طی سالهای قبل برای پیشبرد دولت الکترونیک شمرده می شود.
یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در امتداد تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت می باشد که در ادبیات این حوزه تحت عنوان مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می شود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران در امتداد پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد.
نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب وکارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می آورد. در حقیقت مرکز ملی تبادل اطلاعات برای اتصال میان دستگاه های مختلف راه اندازی شده و تعداد تراکنش های این مرکز بنابر اعلام مسئولان در ماه های گذشته در سال ۹۹، از ۱.۵ میلیارد به ۸ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رسیده است که نشان میدهد دستگاهها بیشتر به یک دیگر متصل شده اند.

آخرین وضعیت و عملکرد مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX)

برمبنای قانون، تکلیفی برای سازمان فناوری اطلاعات ایران به وجود آمد که از سال ۱۳۹۵ ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت بگفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در آن زمان تنها هفت خدمت بر این بستر ارائه می شد و شاهد فعالیت ۲۷ دستگاه سرویس دهنده و ۲۶ دستگاه سرویس گیرنده بودیم که به تدریج بر تعداد دستگاه های سرویس دهنده و سرویس گیرنده در این مرکز اضافه گردید.
در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۵۰۰ سرویس بر این بستر ارائه می شد اما حالا تعداد این خدمات به بالای سه هزار ۵۰۰ مورد رسیده است و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ دستگاه به سرویس دهی بر این بستر می پرداختند که این رقم تا حالا به بالای ۱۶۰ مورد ارتقاء یافته است. همین طور در حوزه دستگاه های سرویس گیرنده نیز تعداد آنها طی سه سال قبل از ۹۱۶ مورد به بالای ۱۱۰۰ دستگاه رسیده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلان اینکه تا حالا بالاتر از ۲۴ میلیارد تراکنش بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا NIX انجام شده است، اظهار داشت: با این وجود لازم است تعداد خدماتی که دستگاه های مختلف اجرائی بر این بستر ارائه می کنند افزایش پیدا کند. هم اکنون حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد خدمات دستگاه های مختلف به حالت هوشمند درآمده است که براساس برنامه ششم توسعه لازم است سالانه ۲۰ درصد خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند آن اضافه شود.
در این جهت وی بتازگی درباره ی وضعیت تراکنش های این مرکز اعلام نمود:

در کل سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۶ میلیارد و در شش ماه نخست سال جاری به بالای چهار میلیارد رسیده است.

وی اظهار داشت: عمده این تراکنش ها مربوط خدماتی است که مردم از سامانه های دستگاه های دولتی و حتی خصوصی دریافت کرده اند.



1403/07/10
14:02:47
5.0 / 5
57
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , خدمات , خدمات الكترونیكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP